Przy okazji wymiany silnika grzechem byłoby nie wyczyścić kolektorów wydechowych. Nie chciałem efektu "lustra" ponieważ nie pasowałoby to do całości. Grube naloty wyczyściłem szczotką drucianą. Polerkę wykonałem ręcznie papierem ściernym grubości 120, wykonując ruchy poprzeczne aż do zamierzonego efektu. Oczywiście podczas wykręcania kolektorów pourywała się większość szpilek. Na zdjęciu poniżej widać różnicę pomiędzy wyczyszczony a nie wyczyszczonym kolektorem.

kolektory 1

Niestety byłem zmuszony wymienić silnik w "cegle". Człowiek uczy się na błędach - bardzo często niestety na swoich. Nauczony doświadczeniem po tym jak zarżnąłem silnik teraz jednak podłączyłem czujnik ciśnienia oleju. W tym zegarze nie ma kontrolki więc użyłem po prostu wyświetlacza biegów i pod "gear 6" est ciśnienie oleju. Więc jeżeli na wyświetlaczu pojawi mi się szóstka to znaczy, że trzeba wyłączyć silnik. Wcześniej wyłączyłem silnik jak zrobiło się na prawdę głośno - niestety za późno. Efektem czego było "wyparowanie" jedenj panewki...

Poniżej zdjęcie maszyny bez serca;

20160420 180958

Oryginalnie zbiornik paliwa był przymocowany jedynie do owiewek. Jako, że owiewki zostały przeze mnie usunięte trzeba było przerobić mocowanie zbiornika. 

zbiornik mocowanie

Oryginalne malowanie "Latającej Cegły" pozostawia wiele do życzenia więc jest niedopuszczalne w tym projekcie. Jako, że staram się robić jak najwięcej samemu (nie da sie wszystkiego) musiałem nauczyć się lakierować. Trening czyni mistrza więc n apierwszy ogień poszły domowe rowery. Pierwszy (oczywiście mój) wyszedł dosyć słabo ale mi to nie przeszkadza. Przy drugim nauczyłem się jak malować, żeby nie narobić zacieków. Trzeci wyszedł prawie idealnie.
Przy lakierowaniu motocykla obrałem tą samą taktykę. Najmniej ważne i najmniej widoczne elementy poszły na pierwszy ogień, na koniec zostają felgi, dekle silnika i zbiornk paliwa. 

Felga

Pompa paliwa jest osadzona w zbiorniku na specyficznych gumach. Guma jak to guma z biegiem lat, a minęlo ich już 30 guma traci swoje właściwości i staje się konsystencji ciepłej plasteliny, co nie służy pompie paliwa...
Nowa oryginalna pompa to koszt połowy motocykla więc pozostaje kupować zamiennik albo wywalić starą gume a zastąpić ją czym innym np. aluminiową opaską zaciskową.

pompa

Okablowanie w "Latającej cegle" to na pewno robota kosmitów, ewentualnie Niemców :)

Wbrew pozorom da się to ogarnąć. Poniżej schemat podłączenia licznika i podstawowych wskaźników oraz schemat elektryki.

speedo wiring schema

Po zakupie nie działało światło stopu niezależnie od tego czy naciskało się tylny czy też przedni hamulec. Po rozłożeniu sprawy na czynniki okazało się, że w przypadku tylnego hamulca to były tylko zaśniedziałe styki. Przedni hamulec miał uszkodzony czujnik. Koszt czujnika to 50zł - 100zł na Allegro. W moim przypadku obyło sie bez kosztów. Rozebrałem (nierozbieralny) czujnik, oczyściłem, przesmarowałem, złożyłem do kupy i skleiłem. Dizała bez zarzutów.

stop

Może seryjne zegary od BMW w latach 80tych były fajne, dzisiaj wyglądają jak parodia tuningu. Na ebayu kupiłem chiński zegar ze sporą ilością wskaźników. Tutaj zaczęły się schody... Podłączenie innych niż oryginalne zegary w BMW K100 nie należy do banalnie prostych czynności. Na szczęście nie dałem się zwieść wielu komentarzom typy "nie da się", "niewykonalne w tym motocyklu", "nieopłacalne", itp...

speedo

Pa. Początkowo miały być kierunkowskazy LED a skończyło się na żarówkowych. BMW K100 jest dosyć stara technologicznie. Układ elektryczny jest przystosowany do czterech kierunkowskazów po 23W każdy. Kierunki LED'owe mają 1,5W - 3W każdy. Aby działały prawidłowo mamy do wyboru kilka opcji:

- wstawianie oporników przy każdym kierunkowskazie. Wtedy nadmiar mocy jest zamieniany na cieplo w opornikach,
- przerabianie modułu przerywacza (tzw. Flasher Unit) poprzez odlutowywanie jednej nóżki procesora (tracimy wtedymonitoring spalonych żarówek) - po jakimś czasie przestaje działać,
- tworzenie nowej elektroniki w module albo zamiast całego modułu (dla mnie opcja za droga, bo musiałbym to komuś zlecić).

 

kierunki stop