Może seryjne zegary od BMW w latach 80tych były fajne, dzisiaj wyglądają jak parodia tuningu. Na ebayu kupiłem chiński zegar ze sporą ilością wskaźników. Tutaj zaczęły się schody... Podłączenie innych niż oryginalne zegary w BMW K100 nie należy do banalnie prostych czynności. Na szczęście nie dałem się zwieść wielu komentarzom typy "nie da się", "niewykonalne w tym motocyklu", "nieopłacalne", itp...

speedo


Wskaźniki kierunków i śiwateł podłączamy bezproblemowo. Czujnik prędkościomierza jest w zestawie z zegarem, musimy jedynie jakoś umocować sam czujnik oraz dwa magnesy, dzieki którym wskazuje prędkość. Ja osobiście umieściłem magnesy w łebkach od śrub mocujących tarcze hamulcowe. Trzeba oczywiście skalibrować licznik wg instrukcji.

speed sensor

 

Najtrudniejsze było poruszenie wskazówki obrotomierza. Ile forów tyle sposobów na RPM. Jedni twierdzą, że trzeba podłączyć przewód prosto z cewki, inni, że podłaczyli po prostu pin 16 i działa, jeszcze inni polecają zakup sensora RPM z motogadget.
W moim przypadku nie zadziałała żadna metoda. Po przeczytaniu miliona postów w różnych językach znalazłem kolejne dwa rozwiązania. Pierwsze, w które nie chiałem wierzyć - "owinięcie kabla wokół przewodu zapłonowego i podłączenie go wprost do zegarów". O dziwo zadziałało, ale wskazania były niedokładne i ruch kończył się na około 1500 RPM. 
Byłem juz bliski poddania się ale został mi jeszcze jeden sposób; 

"Get a 100K ohm 0.5 W resistor and a 10 nF 630V capacitor - costs are 0,5$.

The blue/black from the coil is the rev counter signal. Instead of connecting this directly to the chinese tacho’s purple/black wire, connect the capacitor in series. In other words, the cap sits between the blue/black and the purple/black connection. Then, from the tacho side of the capacitor joint, join one end of the resistor to the capacitor – purple/black joint. The other end of the resistor is joined to a brown earth."

po naszemu wystarczyło zakupić kondensator 10 nF 630V i opornik 100K ohm 0,5W (dokładnie te wartości) za niecałe 3 złote, podłączyć jak na zdjęciu poniżej i można cieszyć się dziłającym obrotomierzem. Koszt 2,80, satysfakcja ze zrobienia czegoś, co wszyscy uważali za niemożliwe... BEZCENNA

schemat